Veelgestelde vragen

1. Boeking & Verhuur

1.1. Het boekingsproces

Nadat u de gewenste huurauto voor uw bestemming heeft uitgezocht, kunt u ook nog de gewenste vestiging kiezen. Vervolgens heeft u de mogelijkheid om extra opties bij te boeken, zoals een kinderzitje of een extra bestuurder. Noteer alstublieft op het boekingsformulier alle persoonlijke gegevens en de betalingsgegevens van de bestuurder. Denk er alstublieft aan dat de naam op de creditcard overeen moet komen met de naam van de bestuurder. Wanneer uw boeking is afgerond, ontvangt u van ons systeem uw boekingsnummer en een ontvangstbevestiging. Na een korte verwerkingstijd, in welke wij de boeking controleren, ontvangt u van ons een boekingsbevestiging via de mail. Vervolgens ontvangt u van HAPPYCAR een voucher. Deze ontvangt u uiterlijk 4 weken voor aanvang van de verhuurperiode. Wilt u deze voucher alstublieft uitprinten en meenemen naar het verhuurbedrijf, zodat u zonder problemen binnen no time de weg op kan.

1.2. Hoe weet ik zeker of mijn boeking is bevestigd?

Per mail ontvangt u binnen zeer korte tijd tot maximaal 72 uur uw boekingsbevestiging. Wanneer u ook de voucher ontvangt, kunt u er zeker van zijn dat de gehuurde auto op de gekozen vestiging voor u klaar staat.

1.3. Welke documenten heb ik nodig bij de lokale verhuurder?

Voor de huur van uw auto neemt u in ieder geval mee:

  • Voucher
  • Rijbewijs
  • Identiteitsbewijs en/of paspoort
  • Creditcard, die op naam staat van de huurder, om de borg en overige betalingen te voldoen

1.4. Welke leeftijdsregels gelden er voor het huren van een auto?

De minimumleeftijd ligt normaal gesproken bij 19, 21 of 23 jaar en kan per verhuurder of land verschillen. Denk er alstublieft aan dat in veel gevallen een toeslag wordt gevraagd, wanneer de bestuurder onder de leeftijdsgrens is. De precieze toeslagen verschillen per verhuurder en de toeslag wordt per dag of per huur berekend. De hoogte van de toeslag richt zich in de regel op de leeftijdsgrens en het type autohuur. In sommige gevallen kan het ook voorkomen dat een verhuurder een maximale leeftijdsgrens aanhoudt. Kijkt u alstublieft voor de juiste informatie over de leeftijdsgrens in de voorwaarden van de lokale autoverhuurder.

1.5. Kan ik de auto ook op een andere vestiging in een andere stad inleveren?

Het inleveren van uw autohuur op een andere locatie is in de meeste gevallen mogelijk. De auto moet dan wel in hetzelfde land of op hetzelfde eiland ingeleverd worden. Denk er alstublieft aan dat het inleveren van de huurauto per aanbieder en per land verschillend is. U moet er ook rekening mee houden dat het kosten met zich meebrengt. In Duitsland is het mogelijk dat er een eenrichtingstoeslag berekend wordt, die u betaalt wanneer u de auto ophaalt. De hoogte van de eenrichtingstoeslag hangt af van de huurperiode en van de plek waar de auto moet worden opgehaald. Voor grensoverschrijdende reizen gelden vaak bijzondere voorwaarden. De eenrichtingstoeslag is in de regel erg duur. In de Zuid-Europese landen is de eenrichtingstoeslag vaak bij de prijs inbegrepen. Wij raden u aan om internationale eenrichtingstoeslagen en grensoverschrijdende kosten voor de autohuur te vermijden, omdat deze zeer ingewikkeld en hoog geprijsd zijn.

1.6. Kan ik de huurperiode ook verlengen?

Ja, neemt u in dit geval gelijk contact met ons op. Zo kunt u de autohuur ook voor langere tijd tegen gunstige voorwaarden huren. Als u eenmaal besloten heeft dat u de auto voor een langere periode wilt huren, laat het ons dan weten voordat uw huurperiode afloopt.

1.7. Kan ik met de autohuur landgrenzen overschrijden?

Het overschrijden van landgrenzen met de autohuur varieert per land en per huurder. In Noord- en Westeuropa kunt u de grenzen vaak zonder problemen overschrijden. De landgrenzen tussen Noord- en Zuideuropa kunnen niet in alle gevallen overschrijden worden. Denkt u eraan, dat de grensoverschrijdingen in sommige gevallen toeslagen met zich mee brengen. Wij raden u het daarom af om de auto in het ene land te huren en het andere land terug te brengen. Hierdoor voorkomt u internationale eenrichtingstoeslagen en hoge kosten en toeslagen voor ongevallen.

Ja, in de meeste plaatsen is het mogelijk om de autohuur buiten kantooruren terug te brengen. Denkt u erom dat u bij het afhalen van de auto duidelijke afspraken met de lokale autoverhuurder maakt over waar u de auto parkeert en waar u de autosleutel neerlegt. In de meeste gevallen is er voor teruggave van de sleutel een Drop-off-box ingericht, waar u de sleutel zonder problemen buiten kantooruren kunt inleveren.

1.9. Biedt u ook de mogelijkheid om de auto op het vliegveld/haven of bij het hotel in ontvangst te nemen?

Ja, wij kunnen dat in de meeste gevallen voor u regelen. Als u bij de boeking onder opmerkingen voor ons service team aangeeft dat u uw autohuur bij uw hotel, haven of luchthaven in ontvangst wilt nemen. Geef alstublieft hiervoor uw naam, adres en accommodatie en/of luchthaven door. Wij sturen uw wens door naar onze partner, die dan kijkt of het mogelijk is om de auto op uw gewenste plek af te leveren. Wanneer de lokale verhuurder de auto bij u aflevert, maak dan ook gelijk afspraken over de teruggave van de auto. Meer informatie over de levering en mogelijke toeslagen vindt u in de huurvoorwaarden.

1.10. Wat gebeurt er bij een vertraging/niet ophalen van een autohuur?

Wanneer u de autohuur niet op de afgesproken tijd en plek kan ophalen, omdat uw vertraging heeft of de vliegtijden zijn veranderd, dan vragen wij u om de lokale autoverhuurder zo snel mogelijk op de hoogte te stellen. Let op: Wanneer u de huurauto niet op het afgesproken tijdstip ophaalt, kan de beschikbaarheid van de auto niet meer gegarandeerd worden. De lokale autoverhuurder heeft dan het recht om de auto aan iemand anders te verhuren. In dit geval is er geen restitutie van de huursom.

1.11. Hoeveel kilometer kan ik met de autohuur rijden?

De meeste auto’s hebben een ongelimiteerd aantal vrije kilometers en u kunt er zoveel mee rijden als u wilt. Enige uitzondering op deze regel zijn Australië, Frankrijk en Canada. Let ook goed op het aantal vrije kilometers wanneer u een jeep huurt. Wij adviseren u om altijd goed naar de voorwaarden te kijken.

1.12. Beste Prijs Garantie

Wij bieden geweldige aanbiedingen aan voor de beste prijs. Als u elders een identiek bod goedkoper ziet (binnen 24 uur), betalen wij het verschil aan u terug. Mocht u binnen 24 uur een dezelfde huurauto van dezelfde eigenaar of exploitant via een andere aanbieder goedkoper vinden, verondersteld dat ze allebei in dezelfde huurperiode zijn, zelfde autocategorie en extra’s, evenals dezelfde voorwaarden van de verkoop hebben, dan betalen wij u het verschil terug.
En zo gaat de Beste-Prijs-Garantie in zijn gang:
Wanneer u elders een goedkopere prijs heeft gevonden, stuur ons dan een document per e-mail waarin het vergelijkingsaanbod, de prijs, de prestatie en de boekbaarheid zijn genoteerd. Onze klantenservice analyseert de verstrekte informatie en zal zodra de goedkopere aanbieding is bevestigd, contact met u opnemen. Houd er rekening mee dat zowel wijzigingen door de verhuurder van prijzen op korte termijn direct na uw boeking, als onwettige kortingen zijn uitgesloten van deze prijsgarantie.

2. Verzekeringen

2.1. Welke verzekeringen zijn bij de huurprijs inbegrepen?

De huurprijs is, afhankelijk van het aanbod, inclusief WA-verzekering, cascoverzekering met teruggave van het eigen risico of zonder teruggave van het eigen risico en diefstalverzekering.

In een aantal verzekeringspakketten is ook een vergoeding voor glas- en spiegelschade en banden- en wielenschade opgenomen. Dit is dan bij de prijs inbegrepen. Meer informatie over de diensten die bij de huurprijs zijn inbegrepen, vindt u hier of in de beschrijving van het voertuig in de huurvoorwaarden van de verhuurder.

2.2. Hoe hoog is de dekkingssom van de WA-verzekering?

Houd er rekening mee dat de WA-verzekering bij veel lokale autoverhuurders maar een beperkte dekkingssom heeft. De precieze dekkingssom vindt u in de huurvoorwaarden van de lokale verhuurder. Neem alstublieft contact op met uw huurder en vraag tot welk bedrag u WA-verzekerd bent.

Denkt u erom, dat wanneer u aansprakelijk bent en de schade (aan personen en goederen) hoger ligt dan de dekkingssom, dit niet wordt vergoed door de verzekering. Wij raden u dan ook aan om van de mogelijkheid gebruik te maken om een extra verzekering af te sluiten met een hogere dekkingssom. Informeer hiernaar bij uw lokale autoverhuurder.

2.3. Hoe hoog is het eigen risico?

De hoogte van het eigen risico hangt af van de huurvoorwaarden. Kijk hiervoor in de voorwaarden van de lokale autoverhuurder.

Let op: CardelMar en terugbetaling Wanneer CardelMar een aanbod zonder eigen risico aanbiedt, kan de lokale autoverhuurder in een schadegeval het eigen risico in rekening brengen (informatie hierover vindt u in de huurvoorwaarden of in de huurovereenkomst). Het eigen risico wordt in dit geval terug betaald door CardelMar, wanneer u terug in Nederland bent.

3. Aanvullende diensten

3.1. Wat verstaan wij onder extra opties?

Onder de extra opties verstaan wij: kinderzitjes, dakkoffers, winterbanden en navigatiesystemen. Tijdens uw reserving kunt u de gewenste extra’s aangeven. Wij zullen dan zo snel mogelijk de beschikbaarheid controleren. De extra opties zijn niet bij de huurprijs inbegrepen en worden dus betaald wanneer de auto wordt opgehaald.

3.2. Brengen extra opties kosten met zich mee?

Extra opties, zoals kinderzitjes en navigatiesystemen, kunt u bij de verhuurder ter plaatse afrekenen. Wanneer u belang heeft bij extra opties, geeft u dit aan bij de reservering. De betaling vindt plaats wanneer u de auto ophaalt. Houd er rekening mee dat er lokale belastingen berekend kunnen worden.

3.3. Kan er een extra bestuurder in de autohuur rijden?

U kunt op elk gewenst moment extra bestuurders voor uw autohuur bij boeken. In de meeste gevallen brengt een extra bestuurder wel extra kosten met zich mee. Vraag hiernaar bij uw lokale verhuurder. De toeslagen vindt u in de huurvoorwaarden. Graag helpen wij u hiermee verder, via onze gratis servicelijn.

3.4. Kost een eenrichtingstoeslag geld?Bij een aantal aanbieders wordt een eenrichtingstoeslag berekend. De kosten worden vermeld in de huurvoorwaarden op onze website. U kunt ook onze gratis servicelijn bellen, zij helpen u graag met uw vraag.

4. Betaling

4.1. Welke betalingsmogelijkheden heb ik?

Bij ons kunt u snel en zonder problemen met uw creditcard betalen.

4.2. Ik heb geen creditcard, wat kan ik doen?

Denk er alstublieft aan dat u voor het huren van een auto een creditcard nodig heeft die staat op de naam van de bestuurder. Met uw creditcard betaalt u de borg voor uw autohuur. Heeft u nog geen creditcard? Dan adviseren wij u om bij uw bank te informeren of u kosteloos een creditcard kunt aanvragen.

4.3. Welke creditcards worden geaccepteerd?

Bij ons worden American Express, Master Card en Visa Card geaccepteerd.

4.4. Moet u ook een borg betalen voor de autohuur? Hoe hoog is de borg?

Wanneer u de auto huurt moet u in de regel ook borg betalen. De borg dient als zekerheid voor de eigenaar en wordt door middel van een creditcard betaald. De hoogte van de te betalen borg is per verhuurder en bestemming anders en wordt gestorneerd of afgeboekt. Informatie over de hoogte van de borg kunt u vinden in de huurvoorwaarden. Denk er alstublieft aan, dat de naam op de creditcard met de bestuurder overeen moeten komen.

4.5. Moet u de autohuur met een volle of lege tank inleveren?

Wereldwijd is het gebruikelijk dat de autohuur met een volle tank wordt afgegeven en teruggebracht. Hierdoor zijn er geen onvoorziene kosten en betaalt u alleen voor uw eigen gebruik. Denk er alstublieft aan, dat u de auto met een volle tank inlevert. Zo voorkomt u dat het verhuurbedrijf hoge brandstofkosten in rekening brengt.

Bij een aantal verhuurbedrijven (VS en Canada) is het ook mogelijk dat u de auto met een volle tank ontvangt, een voorafgesproken bedrag betaald en dan weer leeg inlevert. Afhankelijk van het autoverhuurbedrijf kan het ook zo zijn dat u de auto met een lege tank ontvangt en weer met een lege tank inlevert.

Houd er rekening mee, dat verhuurders geen geld aan u betalen voor de overgebleven brandstof. Meer informatie over tankregelingen vindt u in de huurvoorwaarden van uw autoverhuurbedrijf.

5. Annuleren, wijzigen & aanpassen

5.1. Tot wanneer kan ik een boeking annuleren? Brengt dat kosten met zich mee?

Een boeking annuleren kan tot een week vantevoren en in de meeste gevallen zelfs tot 24 uur vantevoren, zonder dat dit extra kosten met zich meebrengt. Na deze periode kan het zijn dat er extra kosten bij gerekend worden.

5.2. Zijn wijzigingen in de reservering mogelijk?

Normaal gesproken is het mogelijk om wijzigingen in de huurovereenkomst aan te brengen. Als u het type auto aan wilt aanpassen, dan kunt u contact opnemen met onze helpdesk. Ons team kijkt dan naar de beschikbaarheid. Houd er rekening mee dat bij wijzigingen een nieuwe prijs wordt berekend (naar de actuele prijs die op de dag van wijziging geldt).

Wanneer u besluit om de huurperiode van de auto te verlengen, doe dit dan voor de afloop van de huurperiode. U kunt dit het beste doen door contact met ons op te nemen via onze gratis servicelijn of contact op te nemen met het lokale verhuurbedrijf. Er wordt dan gekeken naar de beschikbaarheid om zo snel mogelijk aan uw wens te kunnen voldoen.

6. Ophalen & terugbrengen

6.1. Waar moet ik bij het ophalen van de autohuur aan denken?

  • Lees de huurovereenkomst zorgvuldig door.
  • Controleer de auto op eventuele schade. Denk eraan, dat u bij schade altijd schriftelijk laat vaststellen wat er beschadigd is. Laat dit door de lokale verhuurder onderteken, ook wanneer de verhuurder aangeeft dat de schade bekend is en dat het niet nodig is om dit schriftelijk vast te stellen.
  • Controleer de auto op verkeerszekerheid, zoals richtingaanwijzers en ruitenwissers. Meld eventuele gebreken.
  • Wanneer de auto niet schoon aan u geleverd is, meld dit dan gelijk.
  • Controleer of de auto is uitgerust met een reservewiel, gevarendriehoek, oranje hesje en EHBO-kit.
  • Zorg dat u schriftelijk een bevestiging ontvangt over welke brandstof de auto verbruikt.
  • Wanneer u een extra bestuurder geboekt heeft, zorg er dan voor dat deze geregistreerd staat.
  • Vermijd onverharde wegen, zodat u er zeker van kan zijn dat de auto niet beschadigd raakt (u bent zelf verantwoordelijk voor schade die hieruit voortvloeit).
  • Wanneer u van plan bent om de grens over te steken, vraag dan vantevoren of dit is toegestaan en waar u rekening mee moet houden.
  • 6.2. Waar moet ik bij het terugbrengen van de autohuur aan denken?

    Zorg ervoor dat u de auto op tijd inlevert en houd rekening met de afgesproken tankregeling zoals beschreven staat in de huurvoorwaarden. U voorkomt zo onnodige kosten, omdat u de auto te laat inlevert (in sommige gevallen wordt een dag extra huur gerekend, wanneer u de auto 30 minuten later inlevert dan afgesproken). Controleer de auto op eventuele nieuwe schade. Bij teruggave raden wij u aan om de auto goed te controleren en wanneer alles in orde is een ontvangstbewijs te vragen. Bewaar zowel het bewijs als een kopie van de huurovereenkomst. Brengt u de auto buiten de openingstijden terug, dan raden wij aan om de auto te fotograferen. Zo kunnen er geen kosten in rekening worden gebracht, waar u niet verantwoordlijk voor bent.

    7. Ongeval

    7.1. Ongeval - Wat nu?

    Indien u een ongeval veroorzaakt:

  • Bericht onmiddellijk het autoverhuurbedrijf
  • Bel gelijk de politie, wanneer er een of meer personen bij het ongeval betrokken zijn. De politie zal een rapport opstellen.
  • Bij het inleveren van de auto laat u een schaderapport door het autoverhuurbedrijf invullen, die door zowel de lokale autoverhuurder als door u ondertekend wordt.
  • In het algemeen wordt het eigen risico van uw creditcard afgeschreven door het autoverhuurbedrijf.
  • Let op: Wanneer u via uw aanbieder een aanbod zonder eigen risico geboekt heeft, kan het zo zijn dat de lokale autoverhuurder het eigen risico in rekening brengt. Deze moet u in geval van schade wel zelf betalen, maar krijgt u bij terugkeer in Nederland terug van uw aanbieder.

    Welke documenten heb ik nodig voor de teruggave van het eigen risico?

  • Het schaderapport ondertekent door de lokale verhuurder
  • Het politierapport
  • Een kopie van de huurovereenkomst
  • Een betalingsbewijs, dat u het eigen risico betaald heeft.
  • Schade factuur
  • Let op! Uitgesloten van teruggave van het eigen risico/borg zijn:

    • Schade door het niet nakomen van de huurvoorwaarden, in het bijzonder schade door het rijden over onverharde wegen.
    • Schade door het rijden onder invloed of door nalatigheid
    • Verlies of beschadigen van de autosleutels
    • Zowel glas- en spiegelschade als banden- en wielenschade, wanneer er geen sprake is van het all-inclusive pakket.
    • Dakschade, schade aan het onderstel en schade als gevolg van diefstal van privé eigendommen die zijn achtergelaten in de auto.
    • Schade aan de koppeling
    • Kosten als gevolg van een ongeluk, zoals sleepdienst, hotelovernachting en het verlies van persoonlijke eigendommen.

    7.2. Wat te doen bij pech?

    Neemt u contact op met de hulpdienst, die elk autoverhuurbedrijf aanbiedt. Het nummer vindt u in de huurovereenkomst. Bericht bij pech ook de lokale autoverhuurder. Dit is erg belangrijk, omdat reparaties alleen mogen worden uitgevoerd wanneer de lokale autoverhuurder akkoord gaat.

    8. Contact

    8.1. Waar kan ik een klacht indienen?

    U kunt het klachtenformulier op onze website vinden. Zo heeft u de mogelijkheid om uw klacht schriftelijk aan ons voor te leggen. Ons service team zal dan zo snel mogelijk werk van uw klacht maken. Wanneer u liever telefonisch met ons contact heeft, dan kunt u bellen met onze gratis servicelijn. Ons service team staat voor u klaar.